Elindult Hűségprogramunk! Ismerje meg a részleteket

Pályaépítés

Pályaépítés
Pályaépítés

Ívek és emelkedés

A vasútmodell pálya építése a terepasztalok, modulterepasztalok készítésének első fázisa, a legpontosabb tervezést igénylő lépés. A sínpálya elrendezése adja meg a terepasztal többi részének helyét. A sínpálya tervezésénél fontos figyelni az ívekre, ezeknek vannak szabványai, amiket ha nem tartunk be a mozdonyok és kocsik könnyen kisiklanak fordulás közben.

A pálya tervezésénél fontos tényező a sínek emelkedése, ökölszabályként alkalmazható a számításhoz a méterenkénti maximális 4-5% emelkedés. Az ennél meredekebb pályán a mozdonyok működésében zavar állhat be.

Sínrendszerek

H0 sínrendszer, TT sínrendszer, N sínrendszer, Z sínrendszer

A vasútmodell gyártók a különböző méretarányokhoz szabvány méretű sínpályákat terveznek. (A modellvasúti méretarányokról bővebben olvashat a blogunkon, vagy dióhéjban honlapunkon a vasútmodellek szekciónál.) Ezeket a szabvány pályákat összefoglalóan sínrendszereknek hívjuk.

Pár sínrendszer különböző méretarányban (a teljesség igénye nélkül):

  • Roco Line
  • Roco Geoline
  • Peco Streamline
  • Tillig Elite

Sínkorona magasság

A sínrendszereknél a méretarányon kívül fontos érték még a sínkorona magasság. Ez az érték a sínszál magasságát határozza meg, a mozdonyok kerekeinek kompatibilisnek kell lennie a sínnel ahhoz, hogy ne döcögjön vagy egyáltalán a pályán maradjon a szerelvény. Ha most kezd modellezni, akkor nagy valószínűséggel nincs probléma a mozdonyok és sínrendszerek kompatibilitásásval, de azért érdemes rákérdezni a kollégáinknál, hogy megbizonyosodjon róla. Amennyiben viszont egy régebbi terepasztalt újít fel, vagy régi gyártású modelleket szeretne futtatni, akkor gondosan meg kell választani, hogy a sínrendszer és a mozdony gond nélkül együttműködjenek. (Ilyen probléma forrás lehet még a tengeren-túli gyártók mozdonyainál is, ahol a kerékszabványok másként alakultak, mint Európában.)

Különböző sínrendszerek és sínkorona magasságú pályák összekapcsolása is lehetséges, ehhez speciális síndarabokra vagy sínösszekötő papucsokra van szükség.

Jelzők és felsővezeték

A vasútmodellezés egyik célja, hogy kicsiben bemutassa a vasútüzem működését. Ebbe nem csak a járó szerelvények, hanem a vasúti jelzőlámpák, tereptárgyak is beletartoznak. A jelzőkből, szemaforokból, lámpákból a választék a díszítésre szolgáló daraboktól a teljesen önműködő, digitálisan vezérelt termékekig terjed.

A felsővezetékek megjelenítése a terepasztal hangulatán sokat emel. A felsővezeték kiépítését kezdhetjük kezdőcsomag vásárlásával, vagy egyenként is megvásárolhatjuk az oszlopokat és a további kellékeket. A felsővezetékek a digitális vasútmodellezés elindulásával egyidőben egyre inkább díszítő szerepet töltenek csak be. A régebbi, főleg analóg, mozdonyokon állítani lehetett, hogy a sínből vagy a felsővezetékből kapja az áramot, ennek mára már nincs sok értelme, bár megoldható.